قالب های فارسی وردپرس 10

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 10

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

آیا «جنسیس» در فیلم ترمیناتور همان گوگل است؟

این نوشته حاوی نکاتی در مورد مجموعه‌ فیلم‌های ترمیناتور است. اگر تابه‌حال آن‌ها را ندیده‌اید و روی این موضوع حساس هستید، توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را نخوانید!

‌‌‌‌‌   ‌‌

«جنسیس همه کار می‌کند؛ گوشی من به تبلتم وصل است؛ به کامپیوترم هم وصل می‌شود؛ به ماشینم هم همین‌طور. همه‌چیز در زندگی من ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۷ روز هفته به‌صورت آنلاین در دسترس است.» آن‌چه خواندید عباراتی هستند از جدیدترین فیلم ترمیناتور. داستان این قسمت از مجموعه فیلم‌های ترمیناتور حول محور «جنسیس» (Genisys) است. تمام آن ربات‌های بدذات، زاییده‌ی جنسیس هستند. جنسیس، خیلی شبیه به گوگل ماست.

‌‌‌ ‌‌   ‌‌

نمی‌دانم جدیدترین فیلم از سری ترمیناتور را دیده‌اید یا نه. قصد ندارم لذت تماشای فیلم را برای‌تان از بین ببرم؛ اما مجبورم در ادامه‌‌ی این نوشته، پس‌زمینه‌ی داستان ترمیناتورها را مرور کنم. در طول سه دهه‌ی گذشته چهار قسمت از مجموعه‌ فیلم‌های ترمیناتور ساخته شده. امسال قسمت پنجم تولید شد. این فیلم، «ترمیناتور: جنسیس» نام دارد و چند ماهی است که اکران شده. در چهار قسمت قبل ما با «اسکای‌نت» (Skynet) آشنا شده بودیم. اسکای‌نت یک هوش مصنوعی فوق پیشرفته است که در برهه‌ای از زمان به خودآگاهی می‌رسد. این درجه از شناخت باعث می‌شود که انسان را تهدیدی برای موجودیتش ببیند. اسکای‌نت با انفجار اتمی، روز داوری (Judgment Day) را رقم می‌زند و به‌کمک لشکری از نابودکننده‌ها (Terminators) کمر به نابودی همه‌ی انسان‌ها می‌بندد. به زبانی ساده، اسکای‌نت هسته‌ی شیطانی مجموعه فیلم‌های ترمیناتور است. حالا در جدیدترین فیلم ترمیناتور ما با پدیده‌ی جدیدی با نام جنسیس مواجه می‌شویم.

جنسیس در این فیلم، نسخه‌ی اولیه اسکای‌نت است. جنسیس به‌عنوان یک سیستم عامل معرفی می‌شود؛ سیستمی که روی گجت‌های مردم نصب شده، خودبه‌خود آپدیت می‌شود و تمام داده‌های افراد را به‌صورت آنلاین نگه ‌می‌دارد.

اندروید

شوخی با لوگوی اندروید!

جنسیس خیلی شبیه اندروید، iOS یا ویندوز امروزی است. حتی تلویحا به مفاهیمی چون «رایانش ابری»،«اینترنت اشیا» و دنیای کاملا متصل اشاره می‌شود. در طول فیلم، این عبارت را می‌شنویم: «جنسیس چیزی بیش از یک سیستم عامل است.» گوگل، اپل و مایکروسافت هم در مورد سیستم‌های عامل‌شان همین را می‌گویند.

به مطالب تصاویر گرافیک و جدول اضافه کنید

 استفاده از تصاویر و آمار بسیار مفید میباشد. اولین و مهم ترین فایده آن این میباشد که تصاویر و امار به مطالب شما اعتبار میبخشد.شاید تعداد بسیار زیادی مانند مطلب شما موجود باشد اما اگر از تصاویر استفاده کنید به بازدید کننده ها نشان میدهید که متفاوت هستید.همچنین با استفاده از تصاویر شما میتوانید از انها نیز ورودی به دست بیاورید.Bing Images و Google Images مهم ترین منابع جستجوی رایج در میان کاربران اینترنتی هستند به دست آوردن بازدید از این دو منبع بسیار مهم میباشد زیرا تنها سایت هایی بازدید کننده خواهند گرفت که به اصل بهینه سازی تصاویر دقت کنند. اگر شما سایتی دارید که فقط میخواهید تصویر قرار دهید استفاده از Flicker را فراموش نکنید.

از دیدگاهی دیگر بازدید کننده ها زیاد علاقه ندارند که مطالب طولانی و بدون تصویر را بخوانند و دوست دارند کل مطلب را به صورت تصویر ببینند تا بهتر متوجه شوند.

 

۹. به امار دقت کنید: آمار و متوجه شدن امار در سئو بسیار مهم میباشند.درست و دقیق متوجه شدن امار میتواند برای شما بسیار مفید باشد زیرا هر بخش مثبتی در امار و نتایج به یک دلیل منطقی ارجاع داده میشود و شما میتوانید با بررسی و سعی در تقویت آن بخش مثبت باعث پیشرفت سایت خود بشوید.به تصویر زیر دقت کنید:

 

نحوه افزایش بازدید سایت,اموزش افزایش بازدید سایت

 دقت داشته باشید در صورتی که شما به امار دقت نکنید موفق نخواهید بود

 

نکته ی اول در تصویر بالا ان میباشد که حتما از آمارگیر گوگل انالیتیکز استفاده کنید.

نکته ی دوم و مهم در مورد بخش هایی است که با فلش جدا شده و به انها اشاره شده است.اگر دقت کنید تعداد ورودی های جدید از ان سایت ها بالای ۸۰ درصد میباشد این به شما نشان میدهد که این سایت ها میتوانند برای شما به عنوان یک Referrer خوب باشند پس سعی کنید از این سایت ها بیشتر ورودی بگیرید روش های گوناگونی هم وجود دارد که ساده ترین انها تبلیغات متنی و یا بنری میباشد شما همچنین میتوانید با این سایت های تبادل لینک هم بکنید.

 دقت داشته باشید در صورتی که شما به امار دقت نکنید موفق نخواهید بود.

 

۱۰.ارجاع بدهید: وب برای این ساخته نشده است که فقط متن و تصویر باشدوب ساخته شده است که لینک باشد.کاربران وقتی پست های شما را میخوانند بیشتر از هر چیز منبع میخواهند انها بیشتر مطالبی را مورد قبول میدانند که به منابع معتبر ارجاع داده شوند.

 

مهم نیست که ارجاع شما به یک پست داخلی باشد و یا خارجی مهم این است که بازدید کننده توسط شما به بخش های دیگر منتقل شود.شما باید سعی کنید بازدید کننده را به دنبال موضوع خود بکشانید بهترین کار هم ارجاع دادن ها میباشد که بازدید کننده بیشتر بخواهد.بیشتر خواستن بازدید کننده باعث میشود به سایت شما دوباره سر بزند و یا به سایت های دیگر برود.

 

در ادامه مقاله میخواهیم به شما روش هایی را آموزش بدهیم که چگونه از طریق دیگر افزایش بازدید وبلاگ در گوگل را داشته باشید.

11. نویسنده مهمان باشید

آسان ترین و بهترین راه مطرح شدن در دنیای نت همکاری با دیگر وبسایت ها میباشد. وبسایت هایی که به صورتی به موضوع شما نزدیک هستند.در ایران مساله ی نویسنده ی مهمان بودن هنوز جا نیوفتاده است.متاسفانه بسیاری از وبمسترها معتقد اند که با نوشتن پست در وبلاگ ها دیگران به خود خیانت کرده اند.

 

نکته ی جالب اینجاست که اگر انها شروع کننده به نوشتن یک پست برای وبسایتی دیگر بیشتر اوقات به این نتیجه میرسند که این پست بسیار عالی است و در وبسایت خودشان بهتر نتیجه خواهد داد پس پست را در وبسایت خود منتشر میکنند و متاسفانه مشاهده میشود که پست ها اصلا مورد توجه کاربران قرار نمیگیرید.

 

نویسنده مهمان بودن از ۳ نظر مهم میباشد:

- شما با نوشتن پست در وبسایت های دیگران خود را علاوه بر کاربران ثابت به دیگران نیز معرفی میکنید اگر ویسایتی که شما در ان پست مینویسید دارای شرایط خوبی باشد یک پست ساده از شما میتواند تعداد بسیار زیادی کاربر به سوی وبسایت شما روانه کند.

 

- یکی از بهترین و جدید ترین روش های لینک بیلدینگ نویسنده بودن در وبسایت ها دیگران میباشد.شما با ارسال پست خود به وبسایت دیگران در عمل یک لینک از وبسایت خود هم از ان سایت دریافت میکنید.فکر کنم تبادل عادلانه ای باشد در قبال نوشتن پست خوب شما لینک خوب دریافت میکنید که میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

- اخرین و مهم ترین دلیل مهم بودن نویسنده مهمان بودن این است که شما نشان میدهید حرفه ای هستید.کاربران وب علاقه ی خاصی به مدیران حرفه ای دارند.مدیران حرفه ای همه چیز را برای خود نمیخواهد بلکه انها بر این باور هستند که هر چه در دنیای مجازی موجود هست باید بین همه تقسیم شود و رقبات سالم سرلوحه ی کار انها میباشد.انها میخواهند در کنار رقابتی که دارند با دیگران همکاری نیز داشته باشند برای هدفی بزرگتر از معروف شدن خود و وبسایتشان.

 

12. با نظر گذاشتن در دیگر سایت ها خود مشترک بحث ها کنید

قدیمی ترین روش جذب بازدید کننده از دیگر وبسایت ها نوشتن نظر میباشد.سعی کنید از طریق ابزار هایی مانند FollowerWonk ویا  Google Reader/Blog Search در مورد خواننده های فید دیگر وبسایت ها اطلاعاتی بدست اورید.سپس با به دست اوردن این امار در وبسایت های مفید و دارای عضو فید بالا نظر بگذارید.نظر دادن در دیگر وبسایت ها دارای اصولی میباشد که به ان Comment Marketing میگویند.شاید جالب باشد بدانید که نیمی از کامنت هایی که در وبلاگ ها ثبت میشوند اسپم هستند و دارای هیچ ارزشی نمیباشند.

 

13. عضویت در سایت های پرسخ و پاسخ ( Q&A )

 این سایت ها متاسفانه در ایران بسیار کم میباشند اما نایاب نیستند.نمونه ی معروف انها داناترین میباشد.شما با عضویت در این وبسایت ها میتوانید دانش خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.همچنین توسط کاربران شناخته خواهید شد.اگر پاسخ های شما قانع کننده باشد شما به عنوان یک فرد اگاه شناخته خواهید شد و سایت شما به عنوان مکانی شناخته خواهد شد که کاربران میتوانند مشکلات خود را بیان کنند و یا به مطالبی بربخورند که منشا انها دانش شما میباشد.یک نمونه ی خارجی خوب سایت Yahoo! Answers میباشد.

 

14.عضویت در تالارهای گفتگو

تالارهای گفتگو پرچمداران وبسایت های WEB2 میباشند.وبسایت هایی که کاربر محور هستند.این سایت ها امکان پرسش و پاسخ,به اشتراک گذاشتن اطلاعات و معرفی را به کاربران خود میدهند.تمامی امکانات نامبرده میتوانند برای شما فرصتی فراهم اورند که خود و وبسایتتان را به دنیای مجازی معرفی کنید.

 

در تمامی مواردی که تا اینجا ذکر کردیم به شما روش هایی را معرفی کردیم که خود را معرفی کنید قدم اول در به دست اوردن بازدید Brand سازی هست شما باید انتخاب کنید که سایت شما شناخته شود و یا با نام خودتان برند سازی کنید ما در سئوموز انتخاب کردیم که به جای برند سازی به نام فرد با نام سایت برند سازی کنیم.

 

15. ثبت سایت در دایرکتوری ها

ثبت سایت در دایرکتوری ها برای شما بازدید بسباری نخواهند اورد. اما دایرکتوری ها محل مناسبی هستند برای به دست اوردن لینک مناسب و یکی از اصول لینک بیلندیگ هم ثبت سایت در دایکتوری ها میباشد.

 

16.تبلیغات

این بخش دارای هزینه است.اما شما لازم نیست کار خاصی انجام دهید تنها کاری که شما باید انجام دهید طراحی بنر میباشد و واریز هزینه به حساب سایت ها در قبال قرار دادن بنر شما.

انواع دیگری از تبلیغات هم وجود داره به صورت تبلیغات متنی که بیشتر برای بدست اوردن بک لینک قرار داده میشود.

 

و نوع اخر تبلیغات هم تبلیغات کلیکی میباشد که معروف ترین انها Google Adwords هست که به دلایلی در حال حاضر دارای هزینه بسیار زیادی میباشد اما همچنان مورد استفاده است.

 

17.News Coverage

در این مورد زیاد در نت فارسی بحث نشده است.خیلی خلاصه بخواهیم توضیح بدهیم شما باید روش هایی را پیدا کنید که سایت های خبری متفاوت برای شما خبر درج کنند.سایت های بسیار هستند که خبرهای وب فارسی را منتشر میکنند که معروف ترین انها Webna میباشد.شما با ارسال خبر خود میتوانید Network Coverage برای سایت ایجاد کنید. 

در نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران چه گذشت؟

پیش‌تر خبر برگزاری نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران را اعلام کردیم. در همان‌جا این قول را به شما دادیم که پس از اتمام همایش شما را در جریان اتفاقات و حاشیه‌های این رویداد قرار دهیم. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا به شما بگوییم که در نخستین همایش توسعه‌دهندگان وب ایران چه گذشت.

ارایه‌کنندگان در روز اول همایش به ارایه‌ی تکنیک‌های جدید CSS پرداختند. CSS در واقع شیوه‌نامه‌ای برای استایل‌دهی به صفحات‌ وب است. طبق برنامه‌ریزی ارایه‌شده به‌وسیله‌ی تیم اجرایی، مراسم در ساعت ۸ صبح ۳۰ام تیر آغاز شد. در ساعت ۹:۳۰ شرکت‌کنندگان با مفاهیمی مانند SASS و LESS آشنا شدند و برای درک بهتر در طی پروژه‌ای واقعی به بررسی آن پرداختند. در ادامه به معرفی اولین فریم‌ورک UI (رابط کاربری) ایرانی به نام «جغد» پرداخته شد. به دلیل بهره بردن از المان‌های «متریال دیزاین» (Material Design) گوگل شاهد رابط کاربری استاندارد و دوست‌داشتنی در این فریم‌ورک خواهیم بود. یکی از مشکلاتی که طراحان رابط کاربری با آن روبه‌رو هستند، مشکلات اجرای Layout یک وب‌سایت است که معمولا باید از هک‌های مختلف بهره برده شود.

ارایه‌کننده‌ی بعدی به انقلابی تحت عنوان CSS Grid Layout پرداخت. بسیاری از توسعه‌دهندگان رابط کاربری، تجربه‌ی استفاده از یک قابلیت در CSS را داشته‌اند که در همه‌ی مرورگرها قابل پشتیبانی نیست. در چنین حالتی یا از استفاده آن قابلیت صرف نظر کرده یا بهینه‌سازی وب‌سایت را برای آن مرورگر فراموش می‌کنند. کنسرسیوم وب (W3C) با Houndini و با کمک API و ابزارهایش می‌خواهد به این نیازتوسعه‌دهندگان رابط کاربری پاسخ دهد.

در این همایش شاهد معرفی یک فریم‌ورک ایرانی دیگر بودیم که باعث ایجاد جذابیت بیشتر برای شرکت‌کنندگان شد. توسعه‌‌دهنده‌ی این فریم‌ورک نام «قلم» را برای آن انتخاب کرد. فریم‌ورک قلم امکاناتی مانند استفاده از فونت آیکون‌های بهینه‌شده با سرعت اینترنت ایران، فرم‌های بهینه‌شده برای زبان فارسی، امکان برسی صحت شماره کارت بانکی، کد ملی، تلفن‌همراه و ایمیل را به توسعه‌دهندگان ارایه می‌کند.

گپ‌های آزاد در همایش‌ها همیشه جزو پرطرفدارترین بخش‌هاست. در این همایش بخشی تحت عنوان «گیک تاک» برگزار شد که گردانندگان آن به مباحثی مانند «اینترنت اشیا» و خودروهای بدون سرنشین تسلا پرداختند. همچنین به دلیل استقبال بسیار خوبی که از فریم‌ورک جغد صورت گرفت، توسعه‌دهنده‌ی این فریم‌ورک برای حضور در گیک تاک دعوت شد. پس از پایان صحبت‌ها و استراحت، کارگاه‌هایی برای داشتن تجربه‌ی عملی تشکیل شد. این کارگاه‌ها شامل «روش تحلیل طرح در قالب CSS»، «ساخت سایت نوبت‌دهی با جعبه ابزار قلم»، «معرفی و استفاده از فریم‌ورک متن‌باز جغد» و «ساخت فونت آیکون از فایل SVG» بودند. روز اول همایش توسعه‌دهندگان در ساعت ۱۸:۰۰ تاریخ ۳۰ام تیر ۹۵ به کار خود پایان داد.

در روز دوم همایش توسعه‌دهندگان وب به‌طور تخصصی به جاوا اسکریپت پرداخته شد. در ابتدا یک سوال اساسی مطرح شد: آیا هنوز به چارچوب‌های جاوا اسکریپت نیاز داریم؟ ارایه‌کننده‌ی اول سعی کرد با مثالی به این سوال پاسخ دهد. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۵  کتابخانه‌ی Polymer را با هدف توسعه‌ی وب کامپوننت‌ها ارایه کرد. وب کامپوننت‌ها رویکرد جدیدی در توسعه‌ی وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها هستند. ارایه‌کننده‌ی بعدی به وب کامپوننت‌ها و کاربرد آن‌ها در توسعه‌ی رابط کاربری پرداخت. Lebab یک کتاب‌خانه‌ی متن‌باز جاوا اسکریپتی است که تمام کدهای شما را ابتدا بررسی می‌کند و قسمت‌هایی را که نیاز است به ورژن جدید ECMAScript تبدیل می‌کند. توسعه‌‌دهنده‌ی این فریم‌ورک در جمع سخنران‌های این همایش بود و شرکت‌کنندگان را بیشتر با این فریم‌ورک آشنا کرد. شرکت فیسبوک فریم‌ورک جاوا اسکریپتی تحت عنوان «ری‌اکت» (React) را ارایه کرده است. توسعه‌ی ری‌اکت توسط کامپوننت‌ها انجام شده است. در این بخش از همایش ارایه‌کننده به معرفی ری‌اکت می‌پردازد. توزیع پلتفرم‌ها روی دستگاه‌های مختلف و معماری «چند سکویی» (Cross Platform) مباحثی است که در بخش «توسعه، از وب تا پلتفرم‌های دیگر» به آن پرداخته شد.

مدیریت زمان در موشن‌گرافیک‌ها امری بسیار دشوار در محیط وب است. vidmotionjs یک پلاگین برای کتابخانه «جی‌کوئری» (jQuery) است که به‌خوبی می‌تواند وظیفه‌ی مدیریت زمان و کدنویسی برای موشن‌گرافیک‌ها را در وب برعهده گیرد. توسعه‌دهنده‌ی این پلاگین به معرفی vidmotionjs و آموزش استفاده از آن پرداخت. در ادامه به بررسی ES6 و معرفی ServiceWorker پرداخته شد. مانند روز اول‏‏، گیک تاک در مورد مسایل آزادی نرم‌افزار و حواشی همایش برگزار شد. علاوه‌بر صحبت درباره‌ی مباحث تخصصی‏‏، درباره بازی «پوکمون گو» هم صحبت‌هایی انجام شد. بعد از استراحتی یک‌ساعته شرکت‌کنندگان برای شرکت در کارگاه‌های «پیاده‌سازی یک داشبورد کامل بر پایه‌ی Web Components و Polymer»، «راه‌اندازی قدم‌به‌قدم یک وب‌اپلیکیشن Universal با React/Redux»، «توسعه‌ی نرم‌افزارهای Cross Platform» و «React در دنیای واقعی» آماده شدند. در پایان هم به تمامی شرکت‌کنندگان این همایش گواهی‌نامه‌ای تقدیم شد.


یاهو؛ سرگشته در تودرتوی زمان

آیا یاهو را می‌شناسید؟ نام این شرکت و سرویس‌هایش حدود ۲۰ سال است که بر سر زبان‌ها افتاده. برای بسیاری از ما تجربه‌ی‌ اینترنت، با کلنجار رفتن با سرویس‌های شرکت یاهو شروع شد. اما طرفداران یاهو دیگر مثل ۱۰ سال پیش زیاد نیستند. یاهو مثل همان فامیل دوری است که دیربه‌دیر او را می‌بینیم؛ موجودی که همچنان هست اما دقیقا جایگاهش را در زندگی‌مان درک نمی‌کنیم! گویا دیگر کسی یاهو را نمی‌شناسد؛ احتمالا خود یاهو هم خودش را نمی‌شناسد! این شرکت، حالا اوضاع خوبی ندارد و ازاین‌رو طی ماه‌های اخیر شایعات زیادی پیرامون احتمال فروش بخش‌هایی از آن شنیده می‌شود.

‌‌‌‌‌‌      ‌

یاهو در سال ۱۹۹۴ در یک نقطه‌ی تاریخی منحصربه‌فرد ایستاده بود. جست‌وجوی آنلاین در ابتدای راه بود و یاهو توانسته بود با تسلط، روی این موج نو سوار شود. اما این برتری، دیری نپایید. یاهو چهار سال فرصت داشت تا موتور جست‌وجوی قدرتمندی را رو کند. تا این‌که در سال ۱۹۹۸، سروکله‌ی گوگل با جست‌وجوی آنلاین و الگوریتمی پیدا شد. سیستم جست‌وجوی لیستی و سلسه‌مراتبی یاهو توان رقابت با موتور گوگل را نداشت.

یاهو مثل همان فامیل دوری است که دیربه‌دیر او را می‌بینیم؛ موجودی که همچنان هست اما دقیقا جایگاهش را درک نمی‌کنیم! گویا دیگر کسی یاهو را نمی‌شناسد؛ احتمالا خود یاهو هم خودش را نمی‌شناسد! چه بر سر یاهو آمده؟

یاهو از همان ابتدا علاقه‌ی زیادی داشت تا به یک پرتال اینترنتی تبدیل شود. اما در این مسیر هم تنها نبود. یاهو در ارایه‌ی سرویس‌هایی مثل هواشناسی، اخبار، سرمایه‌گذاری، ورزشی، چت و میزبانی وب، رقیبی جدی داشت. شرکت آمریکا آنلاین (AOL) به‌طور همزمان روی سرویس‌های مشابهی کار می‌کرد. بماند که این دو شرکت ممکن است در آینده‌ای نزدیک با هم ادغام شده و زیر سایه‌ی شرکت Verizon فعالیت کنند. پارسال شرکت مخابراتی Verizon، آمریکا آنلاین را تصاحب کرد. حالا هم شایعاتی مبنی بر خریده‌شدن یاهو به‌وسیله‌ی این شرکت شنیده می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که چرا یاهو به این سرنوشت دچار شد؟ آیا یاهو به آخر خط رسیده؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

‌    ‌‌    ‌‌   ‌‌‌‌‌

تاریخچه‌ای از یک سردرگمی تاریخی

یاهو در ده-پانزده سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته: نشیب‌های چون جابه‌جایی مدیران عامل مختلف و فرازهایی مثل چهره‌ی پرامید خانم «مریسا مایر» (Marissa Mayer).

از موسس و مدیر عامل سابق، آقای «جری یانگ» (Jerry Yang) گرفته تا «تیموتی کوگل» ‌(Timothy Koogle)، «کارل بارتز» (Carol Bartz)، «تری سمل» (Terry Semel) و «اسکات تامپسون» (Scott Thompson)، هرکدام آمدند و نقشه‌ی راهی متفاوت از دیگری را نشان دادند و رفتند. تا این‌که خانم مایر آمد و او هم افقی متفاوت را معرفی کرد.

ya

به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردیم. یاهو در آن سال به عنوان یک سرویس راهنمای اینترنتی شناخته می‌شد. سایت آن‌ها در واقع یک دایرکتوری وب بود که بر اساس سلسله‌مراتب، وب‌سایت‌های مختلف را در دسته‌های گوناگون به کاربران پیشنهاد می‌داد. تا سال ۲۰۱۲ و به‌خصوص در زمان مدیریت اسکات تامپسون، یاهو به یک شرکت دیجیتالی تبدیل شد. تا این‌که در نیمه‌ی دوم ۲۰۱۲، خانم مایر آمد و قول داد که یاهو را به ریشه‌های اصلی‌اش بازگرداند. اما ریشه‌ی اصلی یاهو چه بود؟ همه یاهو را در ابتدا به‌عنوان یک شرکت جست‌وجوی اینترنتی می‌شناختند.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی مریسا مایر؛ رهبر سخت‌کوشی که نتوانست یاهو را نجات دهد.

اما حتی با حضور خانم مایر، یاهو هرگز در زمینه‌ی جست‌وجو نتوانست حرف جدیدی داشته باشد. طبق قراردادی که یاهو و مایکروسافت بسته بودند، برخی از جست‌و‌جوهای یاهو با الگوریتم مایکروسافت انجام می‌شد. خانم مایر در جایی گفته :«یاهو راهنمایی است که روی اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط و سرگرم کردن کاربران تمرکز دارد.» حرف مدیر عامل یاهو درست، اما کلی و مبهم است؛ درست مثل کت‌وشلواری که با همه‌جور پیراهن می‌توان آن را پوشید!

mayer

یاهو در حال حاضر، ترکیبی از یک رسانه و یک شرکت تکنولوژی-محور است. به‌نظر می‌رسد بقای این شرکت از سوی همین رویکرد دوگانه در خطر قرار گرفته. با این وجود، خانم مایر تمام تلاشش را به‌کار بسته تا بتواند این دو کشتی عظیم را همزمان هدایت کند. او افراد متخصصی از حوزه‌ی رسانه را به سیستم یاهو تزریق کرده و به‌طور موازی، سرویس‌هایی مثل Yahoo Weather ،Maps و Flickr را احیا کرده.

امیدی که نامید شد

نویسنده‌ی سایت Mashable، خاطره‌ی جالبی تعریف می‌کند. او در سال ۲۰۱۳ به عنوان خبرنگار، به شرکت یاهو مراجعه می‌کند. او می‌گوید که در آن زمان سر خانم مریسا مایر، حسابی شلوغ بود. آقای «لنس یولانوف» (Lance Ulanoff) از سایت Mashable می‌گوید: «در کافه‌تریای محوطه‌ی شرکت یاهو نشسته بودم که دو تن از مدیران روابط عمومی این شرکت را دیدم. آن‌ها از تغییرات اعمال‌شده توسط خانم مایر ذوق‌زده بودند. آن‌ها می‌گفتند که پیش از خانم مایر، پارکینگ‌ها خالی بودند…هیچ‌کس حال‌وحوصله نداشت.» مریسا مایر به کارمندان یاهو شور و هیجان داده بود. آن‌ها مسوولیت‌پذیرتر، متمرکزتر و هدفمندتر شده بودند. اما این وضعیت چقدر دوام داشت؟

yahoo

ذوق‌زدگی کارمندان یاهو از آمدن مدیر عامل جدید، دیری نپایید. سردرگمی دوباره به اردوگاه یاهو بازگشت.

امروز خیلی از کارمندان ذوق‌زده‌ی یاهو، دیگر در این شرکت کار نمی‌کنند. وقتی هیجان‌های اولیه تمام شد، این شرکت به همان وضعیت سابق برگشت. در دو سال گذشته، خانم مایر همان یاهوی قدیمی با همان مشکلات همیشگی‌اش را به سمت ناکجاآباد هدایت می‌کند؛ یاهویی که انبوهی از محصولات و سرویس‌ها را ارایه می‌کند، اما هیچ‌نوع تمرکز استراتژیک ندارد. در بحرانی‌ترین زمان ممکن، یاهو بدترین عملکرد را در بخش روابط عمومی از خود نشان داد. کار به‌جایی رسیده که خیلی‌ها اصلا نمی‌دانند یاهو در یکی دو سال اخیر چه‌کار می‌کرده. یاهو مخاطبان و طرفدارنش را از دست داد.

مقصر کیست؟

اگر یاهو تکه‌تکه شود و مریسا مایر هم این شرکت را ترک کند، خیلی‌ها می‌پرسند که «آیا مایر مدیر عامل خوبی بود؟» رزومه‌ی موفق او در گوگل و کارهای مثبت و ماندگاری که در آن شرکت انجام داد (مثل Gmail‌ و Google Maps)، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

یاهو در چند سال اخیر می‌توانست با سرمایه‌هایی که به دست آورده، به حوزه‌های جدیدی وارد شود. می‌توانست مثل اپل، گوگل، فیسبوک یا آمازون به سراغ ساخت یک دستیار صوتی برود یا مسیر سخت‌افزار را امتحان کند. اما این شرکت به جای تمرکز روی جاده‌ی هموار «موبایل»، چندین مسیر فرعی را انتخاب کرد. 

اما چرا یاهو به این مرحله رسید. شاید مشکل در علاقه‌ی وافر مریسا مایر به بخش رسانه بود. شاید بهتر بود همان موقع که به مدیریت عامل یاهو رسید، بخش رسانه‌ای این شرکت را می‌فروخت و سرمایه‌ی زیادی را به جیب می‌زد. این شرکت همچنین پول زیادی را از شرکت تجارت الکترونیکی علی‌بابا گرفته بود. یادآوری می‌کنیم که در سال ۲۰۰۵، یاهو ۴۰ درصد سهام علی‌بابا را به قیمت ۱ میلیارد دلار خریده بود. در سال ۲۰۱۲، علی‌بابا نیمی از آن سهام را به قیمت ۷٫۱ میلیارد دلار دوباره از یاهو خرید. این پول می‌توانست در کنار پول فروش بخش‌ رسانه‌ای، سرنوشت یاهو را به‌کل تغییر دهد. یاهو می‌توانست محصولات جدیدی بسازد یا حتی به‌سراغ تولید سخت‌افزار برود.

مریسا مایر در زمینه‌ی هوش مصنوعی تجارب زیادی داشت. فقط لازم بود که او چیزی شبیه به دستیار صوتی Siri را برای یاهو درست می‌کرد؛ یا حتی پیش از آمازون، محصولی مثل Amazon Echo را می‌ساخت. بماند که حوزه‌ی سخت‌افزار مشکلات خاص خودش را دارد. می‌توانید از گوگل بپرسید! به هرحال ممکن بود یاهو پا به حوزه‌ی سخت‌افزار بگذارد و باز هم شکست بخورد.

mobile

واقعیت این است در این زمانه‌ای که موبایل و سرویس‌های موبایل حرف اول را می‌زنند، دستفیسبوک به عنوان برنده بالا رفته و شرکت بزرگ یاهو … به حراج گذشته شده! 

خانم مایر می‌توانست با اضافه کردن یک کلمه، همه‌چیز را تغییر دهد. کافی بود وقتی بر مسند مدیریت عامل یاهو می‌رسید به جای این‌که بگوید :«یاهو راهنمایی است که روی اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط و سرگرم کردن کاربران تمرکز دارد.»، می‌گفت یاهو راهنمای موبایلی است که روی اطلاع‌رسانی، ایجاد ارتباط و سرگرم کردن کاربران تمرکز دارد! کلمه‌ی «موبایل» کافی بود تا تصویر برند یاهو از این همه سردرگمی دربیاید.

مریسا مایر حدود دو ماه پیش، اعلام کرد که تعداد توسعه‌دهندگان بخش موبایل را از ۵۰ نفر به ۵۰۰ نفر رسانده. اما یاهو خیلی دیر سر عقل آمد. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)،موسس و بنیان‌گذارفیسبوک، سه سال پیش، یعنی وقتی خانم مایر تازه جاپایش را در یاهو سفت می‌کرد، موبایل را در اولویت تمام کارهای شرکتش قرار داد.

mayer

در حالی‌که مارک زاکربرگ شرکتش را متمرکزتر و مجهزتر می‌کرد، مریسا مایر فعالیت‌های یاهو را متنوع‌تر و پراکنده‌تر می‌کرد. یاهو ده‌ها شرکت نوپا را تصاحب کرد. یکی از آن‌ها Tumblr بود. این مورد از معدود بردهای یاهو در این چند سال بود. اما این هم کمکی به یاهو نکرد. با همه‌گیر شدن «اسنپ‌چت» (Snapchat)، سرویس Tumblr مخاطبان نوجوانش را از دست داد.

چرا شرکت مخابراتی ورایزن یاهو را خرید؟

شرکت مخابراتی «ورایزن» (Verizon) در سال ۲۰۱۵ شرکت AOL را با ۴٫۴ میلیارد دلار خریده بود. حالا می‌دانیم که ورایزن با ۴.۸۳ میلیارد دلار می‌خواهد بخش‌هایی از یاهو را هم تصاحب کند؛ پیمانی که بر اساس شنیده‌ها در سال ۲۰۱۷ نهایی خواهد شد. جالب این‌جاست که سایت‌های معروفی مثل Engadget ،TechCrunch‌ و Huffington Post زیرمجموعه‌های AOL هستند. با خرید بخش مهمی از یاهو، ورایزن می‌خواهد شبکه‌ی محتوایی خودش را گسترده‌تر و یکپارچه‌تر کند.

11

ورایزن برای گسترش سیطره‌اش بر دنیای دیجیتال از مدت‌ها پیش به یاهو نظر داشت. حتی در بیانیه‌ی اعلام این خرید تاریخی به ۱ میلیارد کاربر فعال روزانه (شامل ۶۰۰ میلیون کاربر موبایل) شرکت یاهو اشاره می‌کند. شاید بالاخره به کمک ورایزن، یاهو بتواند قدمی مثبت در بخش موبایل بردارد. ورایزن به‌طور حتم به درآمد حاصل از تبلیغات هم چشم دوخته. آقای «لاول مک‌ادام» (Lowell McAdam) مدیر عامل یاهو می‌گوید: «خرید یاهو، شرکت ورایزن را به عنوان یک شرکت جهانی و رسانه‌محور در حوزه‌ی موبایل مطرح می‌کند و درآمدزایی در بخش تبلیغات دیجیتالی ما را تسریع می‌بخشد.»

از یاهو چه باقی مانده؟

می‌دانیم که ورایزن دارایی‌های مرتبط با «کسب‌وکار عملیاتی» یاهو را خریده؛ برخی جاها به عباراتی مثل دارایی‌های کلیدی یا هسته‌ای یاهو هم اشاره شده. به عبارتی بخش‌هایی مثل ایمیل یاهو و زیرمجموعه‌های عمده‌‌ی تولید محتوا نظیر فاینانس، اخبار، ورزش و محصولات تبلیغاتی Brightroll، Flurry و Gemini حالا به ورایزن می‌رسند. تقریبا اکثر چیزهایی که ما کاربران ممکن بود با آن‌ها سروکار داشته باشیم مثل Flickr هم نصیب ورایزن خواهد شد. حتی متخصصان تولید محتوایی چون «کیتی کوریک» (Katie Couric) مجری سابق ABC و «دیوید پوگ» (David Pogue) نویسنده‌ی نیویورک تایمز از این به بعد زیر پرچم ورایزن کار خواهند کرد.

1

با این همه در بیانیه‌ی اخیر چیزی از سرویس Tumblr گفته نشده؛ دو حالت وجود دارد: یا کلا آن‌ها یادشان رفته که مریسا مایر در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۱٫۱ میلیارد دلار این شبکه‌ی اجتماعی را خریده یا این‌که فعلا ترجیح داده‌اند که در این مورد حرفی نزنند.

اما چه بخش‌های از یاهو از زیر دست ورایزن در رفته‌اند؟ بر اساس بیانیه‌ی شرکت ورایزن، سهم «علی‌بابا» (Alibaba) از یاهو و همچنین یاهوی ژاپن به ورایزن فروخته نشده‌ است. حتی مجموعه‌ی پتنت‌های یاهو موسوم به Excalibur هم به ورایزن نخواهد رسید. این مجموعه ارزشی برابر با ۱ میلیارد دلار دارد. احتمالا تمام این بخش‌ها تحت مدیریت یک شرکت سرمایه‌گذاری مجزا و با یک نام جدید مدیریت خواهند شد.

در این میان دو نکته‌‎ی بسیار مهم وجود دارد که بهتر است بدانید: اول این‌که بخش عظیمی از یاهو با ارزشی معادل ۳۹ میلیارد دلار همچنان در اختیار شرکت علی‌بابا و یاهوی ژاپن است و چیزی‌که درحال حاضر به ورایزن رسیده، یاهوی منهای این دو بخش است. نکته‌‌ی دوم و جالب‌تر این‌که در سال ۲۰۰۸ مایکروسافت می‌خواست با ۴۴ میلیارد دلار یاهو را بخرد که در آن زمان سهام‌داران یاهو در برابر این پیشنهاد وسوسه‌برانگیز مقاومت کردند.

چه بر سر ایمیل یاهو می‌آید؟

ورایزن پس از تصاحب آمریکا آنلاین، جرات تعطیل کردن سرویس ایمیل AOL را نداشت؛ چه رسد به ایمیل یاهو با این میزان محبوبیت جهانی.

برای کاربران ایرانی از بین این‌همه سرویس یاهو، یکی‌شان کاربردی‌تر و خاطره‌انگیزتر است؛ و آن هم چیزی نیست جز ایمیل یاهو. خیالتان راحت باشد؛ بلایی سر ایمیل‌تان نمی‌آید. یکی از مسوولان شرکت ورایزن به سایت Mashable گفته که کاربران نباید در مورد سرویس ایمیل یاهو نگران باشند. او می‎گوید: «تا وقتی قرارداد ورایزن و یاهو نهایی نشود، یاهو کسب‌وکارش را به‌طور مستقل پی خواهد گرفت….در حال حاضر محصولات یاهو متاثر نخواهند بود. ورایزن و یاهو متعهد هستند که بهترین تجربه‌ را برای تمام کاربرانشان فراهم کنند.» به عبارتی دیگر، حداقل تا سال ۲۰۱۷ و نهایی شدن قرارداد ورایزن نگرانی نداشته باشید. جدا از این به نظر نمی‌رسد ورایزن بخواهد یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های وب دنیا را نابود کند. ورایزن حتی پس از تصاحب آمریکا آنلاین، جرات تعطیل کردن سرویس ایمیل AOL را نداشت؛ چه رسد به ایمیل یاهو با این میزان محبوبیت جهانی.

آیا یاهو به آخر خط رسیده؟

پاسخ به کمی سخت است؛ شما همچنان می‌توانید از ایمیل یاهو استفاده کنید و از اپلیکیشن محبوب Yahoo Mail لذت ببرید. البته در پشت صحنه تغییرات بزرگی انجام می‌شود. احتمال دارد از ۱۰ هزار کارمند فعلی یاهو، هزاران نفر مجبور به ترک این شرکت شوند. یاهو که تا چند سال پیش درست مثل AOL از غول‌های اینترنت بود، حالا فقط به لطف سرویس ایمیل‌ و پتانسیل تبلیغاتی عظیم‌اش خریدار پیدا کرده. مریسا مایر می‌گوید: «یاهو شرکتی است که توانست دنیا را تغییر دهد. حالا ما با مقیاسی بزرگ‌تر و با همراهی ورایزن و AOL به این مسیر ادامه می‌دهیم.»

اینترنت ثابت نسل چهار ایرانسل (TDD-LTE) به بهره‌برداری رسید

سرویس اینترنت پرسرعت خانگی و اداری (TDD-LTE) نسل چهارم ایرانسل برای اولین بار در ایران به‌بهره‌برداری رسیداین سرویس آخرین نسل اینترنت ثابت است و در مقایسه با سایر سرویس‌های موجود اینترنت ثابت از جمله Dial-up، ADSL و WiMAX تجربه سرعت بالاتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. در عین حال محدودیت‌هایی مانند فناوری قدیمی، محدودیت مکانی و عدم امکان جابجایی مودم، نیاز به استفاده از خط تلفن و لزوم وجود ظرفیت خالی در مرکز مخابرات منطقه را برطرف کرده و از پایداری بالایی در آپلود و دانلود برخوردار است.  برای استفاده از این سرویس مشترکان باید از مودم‌های ویژه استفاده کنند و با تهیه سیم‌کارت‌های مخصوص این سرویس و بسته‌های مدت‌دار از خدمات آن بهره ببرنددر ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم.

1

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، نسل چهارم اینترنت پرسرعت ثابت برای مصارف خانگی و اداری (TDD-LTE)، صبح روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۹۵ طی یک نشست خبری در هتل همای مشهد به صورت همزمان در ۲۵ استان به شکل رسمی و تجاری راه‌اندازی شد.

این سرویس برای اولین بار در ایران، همزمان با شهر مشهد، در شهرهای اراک، اردبیل، ارومیه، ایلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، سنندج، شهرکرد، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان، یاسوج و یزد به صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رسید.

در روز اول شهریور ۱۳۹۴ پروانه بهره‌برداری سراسری از شبکه اینترنت پرسرعت ثابت بدون محدودیت در فناوری به ایرانسل اعطا شد و یک روز بعد در تاریخ دوم شهریور طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبکه TDD-LTE ایرانسل به بهره‌برداری آزمایشی رسید.

توافقنامه ارتقای پروانه شبکه تلفن همراه ایرانسل به نسل‌های سوم، چهارم و بالاتر نیز در روز ۱۳ مرداد ۹۳ امضا شد. شبکه ۳G ایرانسل به صورت آزمایشی در این تاریخ راه‌اندازی و در تاریخ سوم شهریور همان سال پس از اخذ تاییدیه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت رسمی و تجاری به بهره‌برداری رسید.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری راه‌اندازی رسمی سرویس اینترنت ثابت نسل چهار ایرانسل با اشاره به مطلب فوق افزود: با گذشت حدود ۲۰ ماه از راه اندازی نسلهای سه و چهار اینترنت همراه، هم اکنون بیش از ۱۰۴۰ منطقه در ایران، شامل ۵۲۷ شهر، تحت پوشش شبکه ۳G ایرانسل و ۲۴۰ منطقه، شامل ۲۰۳ شهر در تمامی استان‌های ایران تحت پوشش ۴G ایرانسل قرار دارند.

وی تعداد کاربران شبکه باندپهن ایرانسل را ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون تعداد ۲۵ میلیون نفر کاربر دیتا در شبکه ایرانسل فعال هستند که این رقم طی بازه زمانی خرداد ۹۴ تا خرداد ۹۵ با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده و رشد مصرف دیتا به ازای هر کاربر در یک سال اخیر بالغ بر سه و نیم برابر بوده است.

 

تاثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد

دزفولی با اشاره به آمار منتشر شده توسط موسسات جهانی در زمینه تاثیر اینترنت پهن باند در اقتصاد گفت: بر اساس آمار، به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند، تولید ناخالص ملی ۳۸.۱ درصد رشد خواهد داشت. در سال ۲۰۱۷، اثر پهن باند همراه بر روی تولید ناخالص ملی آمریکا، معادل رقمی بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود و بیش از یک میلیون شغل جدید در اثر توسعۀ پهن باند همراه در آمریکا ایجاد خواهد شد. همچنین بـه ازای هر یک درصد افـزایش ضریـب نفوذ پهن باند، نرخ بهره‌وری تولید ۱۳ صدم درصد رشـد خواهـد داشت.

وی افزود: صرفه اقتصادی ناشی از گسترش ضریب نفوذ اینترنت پهن باند در سال ۲۰۰۷ در آمریکا، ۳۰۰ میلیارد دلار (معادل ۲۲ درصد از کل صرفه اقتصادی) بوده است و علاوه بر این، استفاده از اینترنت پهن باند، منـجر به ۶ درصد افزایش در صـادرات شـرکت‌هـای تـولیـدی و ۱۰ درصد افـزایـش در فـروش شرکت‌های خدماتی می‌شود و ایرانسل نیز در همین راستا و با هدف تحرک‌بخشی به حوزه اقتصاد و تحقق رشد ناخالص ملی نسبت به توسعه اینترنت پهن باند اقدام کرده است.

روند جهانی ارتباطات؛ گذشته، حال و آینده

مدیرعامل ایرانسل به روندهای جهانی ارتباطات اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۰ یک میلیارد خانه با خطوط ثابت به هم متصل بودند و در سال ۲۰۱۵ تعداد ۷.۳ میلیارد اشتراک خطوط تلفن همراه وجود داشته‌است. پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰ میلیارد دستگاه به صورت بی‌سیم به هم متصل شوند.

وی افزود: ۶۰۳ شبکه ۳G در ۲۱۶ کشور جهان ۲.۱ میلیارد مشترک را پوشش داده‌اند و ۳۲۲ شبکه ۴G در ۱۳۳ کشور به ۱.۱ میلیارد نفر خدمات‌رسانی می‌کنند.

دزفولی همچنین با اشاره به روند دیتا در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا گفت: پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۲۰۱۶ منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا ۱۴ برابر افزایش ترافیک دیتای همراه، پنج گیگابایت مصرف ماهیانه دیتا به ازای هر گوشی هوشمند، ۲۱۰ میلیون مشترک ۴G و ۹۷۰ میلیون مشترک تلفن همراه را شاهد باشد.

دزفولی تاکید کرد: آنچه در آمارهای جهانی و آمار رشد ترافیک در شبکه باند پهن دیده می‌شود، لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت در این حوزه را بیش از پیش نشان می‌دهد.

TDD-LTE؛ سرویس اینترنت پرسرعت خانگی و اداری ایرانسل

دزفولی همچنین با مرور روند توسعه فناوری نوظهور TDD-LTE در جهان گفت: در سال۲۰۱۰، نخستین آزمایش‌های میدانی در زمینه این فناوری توسط شرکت اریکسون، همراه با شرکت Reliance Industries در هند انجام شد که طی آن به سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه دست یافته شد. پس از آن در سال ۲۰۱۱ شرکت China Mobile با همکاری شرکت Huawei، سرویس TDD-LTE را در ۶ شهر چین به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرد و در ۲۰۱۲، سرویس TDD-LTE به‌عنوان سرویس نسل چهار توسط Soft Bank در ژاپن به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: سال ۲۰۱۳ سالی بود که نخستین سرویس TDD-LTE در آمریکا راه‌اندازی شد و در ۲۰۱۴، نخستین سرویس تجاری TDD-LTE در منطقه غرب آسیا و شرق آفریقا توسط STC به راه افتاد. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ نیز، تعداد ۷۶ شبکه TDD-LTE در ۴۳ کشور راه‌اندازی شده و ۹۳ شبکه TDD-LTE در ۶۰ کشور نیز در حال راه‌اندازی است که این امر، توجه به توسعه زیرساخت‌های آی‌تی در کشور را دوچندان کرده است.

مدیرعامل ایرانسل تصریح کرد: با فاصله بسیار کوتاهی از این روند جهانی، ایرانسل در سال ۲۰۱۵ پروانه راه‌اندازی شبکه سراسریTDD-LTE  را دریافت کرد و یک روز بعد این سرویس به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. هم اکنون و در سال ۲۰۱۶ نیز نخستین شبکه TDD-LTE در ایران توسط ایرانسل به صورت رسمی و تجاری راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: ایرانسل با رصد بازار و تشخیص صحیح نیازهای واقعی مشترکان، خود را مصمم به سرمایه‌گذاری بیشتر در شبکه پهن‌باند ایران می‌داند و همزمان با گسترش نسل سوم و چهارم تلفن همراه، توسعه اینترنت پرسرعت خانگی را هم در دستور کار خود قرار داده است.

 

فناوری‌های FDDLTE و TDDLTE؛ اینترنت نسل چهار ثابت چیست و چه تفاوتی با اینترنت نسل چهار همراه دارد؟

مدیرعامل ایرانسل در ادامه سخنان خود به بیان تفاوت‌های فناوری‌های اینترنت نسل چهارم ثابت و همراه پرداخت و گفت: فناوری‌های FDD-LTE و TDD-LTE دو استاندارد مختلف فناوری نسل چهارم هستند که از جمله استانداردهای ۳GPP به شمار می‌رود.

وی افزود: فناوری نسل سه با معرفی HSDPA+ یا H+ خاتمه یافت و اپراتورهای موبایل شروع به پیاده‌سازی و تحقق نسل چهارم تلفن همراه کردند تا بتوانند سرعت به مراتب بالاتری را برای مشترکان خود فراهم کنند. فناوری نسل چهارم از لحاظ سرعت یک شبکه محلی مجازی را برای مشترکان تلفن همراه تحقق بخشیده که تجربه اتصال به اینترنت بسیار پرسرعت برای دسترسی به خدمات سه‌گانه دیتا، صوت و ویدئو را فراهم می‌کند. بر این اساس، شبکه LTE به گونه‌ای طراحی شده که بتواند از هر دو نوع طیف فرکانسی متقارن جهت فناوری دوپلکس تقسیم فرکانسی و طیف فرکانسی نامتقارن جهت تکنولوژی دوپلکس تقسیم زمانی استفاده کند.

دزفولی گفت: استاندارد FDD-LTE از باند فرکانسی متقارن استفاده می‌کند که از توسعه شبکه نسل سه به وجود آمده و این در حالی است که استاندارد TDD-LTE از باند فرکانسی نامتقارن بهره می‌برد که از تکامل TD-SCDMA به وجود آمده است.

وی افزود: شبکه TDD-LTE به باند فرکانسی متقارن احتیاجی ندارد چون ارسال و دریافت اطلاعات در همان کانال و در بازه‌های زمانی مختلف اتفاق می‌افتد. در حالی که شبکه FDD-LTE به باندهای فرکانسی متفاوتی جهت ارسال و دریافت اطلاعات به اضافه باند محافظ میانی احتیاج دارد. در TDDLTE این امکان وجود دارد که ظرفیت Uplink و Downlink با تغییر آرایش فریم‌ها تغییر کند ولی در FDD-LTE براساس پهنای باند اختصاص یافته به اپراتورها، این ظرفیت ثابت است.

مزیت TDD-LTE در مقایسه با فناوری‌های ثابت موجود

مدیرعامل ایرانسل به مزیت‌های نسل چهارم اینترنت خانگی در مقایسه با فناوری‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: علاوه بر TDD-LTE، فناوری‌های اینترنت ثابت موجود شامل Dial-Up، DSL و WiMAX هستند. هر یک از این فناوری‌ها به دلیل مشکلاتی از جمله سرعت بسیار کم، نیاز به استفاده از خط تلفن ثابت، هزینه بالا به دلیل نیاز به پرداخت اشتراک اینترنت و هزینه خط تلفن مورد استفاده (در سرویس Dial-Up)، نیاز به ظرفیت خالی در مرکز مخابرات منطقه، نیاز به استفاده از خط تلفن ثابت و بدون امکان جابجایی و محدود به مکان خاص (در سرویس DSL) و محدودیت سرعت و فناوری قدیمی (در سرویس WiMAX) به طور کامل پاسخگوی نیاز کاربران و مشترکان امروزی نیستند. این در حالی است که سرویس TDD-LTE، با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف، بدون نیاز به خط تلفن ثابت، راه‌اندازی سریع و پایداری بالا در آپلود و دانلود، تجربه سرعت بسیار بالاتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

مودم‌های داخلی و بیرونی TDD-LTE ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به انواع مودم‌های TDD-LTE ایرانسل گفت: مشترکان می‌توانند از مودم‌های ویژه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

وی افزود: این مودم‌ها دارای سیم‌کارت هستند و در دو نوع داخلی و بیرونی ارائه شده‌اند. مودم‌های داخلی (Indoor) برای استفاده در منازل و شرکت‌ها ارائه می‌شوند و مودم های فضای بیرونی (Outdoor) برای سازمان‌های بزرگ، فضاهای عمومی و مجتمع‌های مسکونی قابل استفاده هستند.

بسته های ویژه سرویس TDD-LTE

دزفولی گفت: پیش‌شماره ۰۹۴۱۱ برای استفاده در شبکه TDD-LTE به کار می‌رود و سیم‌کارت‌های ویژه این سرویس، صرفا جهت ثبت‌نام و شناسایی در شبکه به کار می‌روند و امکان استفاده جهت مکالمه و ارسال پیامک توسط آنها وجود ندارد. مشترکان ایرانسل می‌توانند با استفاده از بسته‌های تشویقی ویژه یک ماهه، سه ماهه و ۶ ماهه و سالانه که برای این سرویس در نظر گرفته شده است از خدمات آن استفاده کنند.

مدیرعامل ایرانسل گفت: برای خرید سرویس TDD-LTE، مشترکان ایرانسل می‌توانند به مراکز اختصاصی فروش و خدمات و یا نمایندگی‌های فروش و خدمات ایرانسل مراجعه کنند و یا به صورت غیرحضوری از طریق تماس با شماره ۶۰۰ از خطوط ایرانسل یا ۰۹۳۶۶۰۰۰۰۰۰ از سایر خطوط و نیز از طریق خرید اینترنتی اقدام کنند.