قالب های فارسی وردپرس 10

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 10

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

چگونه متوجه شویم فردی مخفیانه کامپیوتر ما را چک کرده است یا خیر؟

آیا روی کامپیوتر شخصی یا کاری خود اسناد شخصی و محرمانه‌ای دارید؟ چگونه می‌توانید متوجه شوید که در غیاب شما فردی کامپیوتر شما را روشن نکرده و فایل‌های شخصی یا فعالیت‌های روزانه شما را مورد بررسی قرار نداده است؟ ما در این مقاله راهکارهایی به شما معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید بررسی کنید که آیا کاربری غیر مجاز کامپیوتر شما را روشن کرده و مهم‌تر از آن چه کاری روی سامانه شما انجام داده است.

 

کاربران و به ویژه کارمندان شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌ها سعی می‌کنند از طریق به‌کارگیری مکانیزم‌هایی همچون گذرواژه برای ورود به سیستم یا نرم‌افزارهای رمزنگار از داده‌های محرمانه خود محافظت کنند. اما بعضی مواقع ممکن است به واسطه مشلغه کاری فراموش کنند که پیش از ترک کامپیوتر، آن‌را قفل کرده یا از محیط دسکتاپ خارج شوند. اما برای آن‌که بدانید در غیاب شما چه فایل‌هایی روی کامپیوتر شما مشاهده شده یا چه بخش‌هایی از کامپیوتر شما مورد بازدید قرار گرفته‌اند تکنیک‌های جالبی وجود دارد.

 

راهکار اول، از Event Viewer ویندوز استفاده کنید

به منوی شروع رفته و روی گزینه Run (ترکیب کلیدهای Windows+R) کلیک کنید. در کادر ظاهر شده عبارت eventvwr.msc را نوشته و کلید اینتر را فشار دهید.

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

شناسایی دسترسی غیر مجاز

 

با اینکار پنجره مربوط به رویدادهای ویندوز ظاهر می‌شود.

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

در پنجره ظاهر شده در سمت چپ پوشه Windows Logs را باز کرده و سپس روی گزینهSystem  کلیک کنید.  با این کار گزارش‌های ثبت شده در ارتباط با داده‌های به کار گرفته شده و همچنین تاریخ و زمان را مشاهده خواهید کرد. اکنون به سادگی مشاهده می‌کنید کامپیوتر شما آخرین بار چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از گزینه Applications نیز برای این منظور می‌توانید استفاده کنید.

 

راهکار دوم، از برنامه USBDeview برای مشاهده دستگاه‌های متصل یا نصب شده استفاده کنید

USBDeview یک برنامه کوچک است که هر زمان دستگاه‌های قابل حمل به سامانه‌ای متصل شوند اطلاعات مربوط به این دستگاه‌ها را ضبط می‌کند. زمانی که یک حافظه فلش به کامپیوتر شما متصل می‌شود گزارش کاملی از سوی این ابزار آماده می‌شود.

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

راهکار سوم از قابلیت Recent Places ویندوز استفاده کنید

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

قابلیت Recent Places ویندوز همه فایل‌ها و پوشه‌هایی که به تازگی در کامپیوتر شما باز شده‌اند را نشان می‌دهد. در نتیجه به راحتی متوجه می‌شوید در غیاب شما چه فایل‌ها یا پوشه‌هایی مشاهده شده‌اند.

 

راهکار چهار، تاریخچه برنامه VLC

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

اگر برنامه VLC video player را روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید از طریق گزینه Open Recent Media تاریخچه ویدیوهایی که از سوی این برنامه پخش شده است قابل مشاهده است.

 

راهکار پنجم، از برنامه Open Saved Files استفاده کنید.

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

Open Vase Files View یک ابزار ساده است که فهرستی از فایل‌هایی که به تازگی در کامپیوتر شما مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند را نشان می‌دهد. اگر کاربری در غیاب شما فایل‌ها را دستکاری کرده یا آن‌ها را مورد دسترسی قرار داده است از طریق این ابزار گزارشی در این خصوص مشاهده خواهید کرد.

 

راهکار ششم، از برنامه Executed Programs List استفاده کنید

 

 کاربردهای event viewer, نحوه کار event viewer

 

Executed Programs List یک ابزار کاربردی است که فهرستی از برنامه‌ها و فایل‌های اجرایی که روی کامپیوتر شما اجرا شده است را نشان می‌دهد. اگر شخصی به شکل مخفیانه از کامپیوتر شما استفاده کرده و به شکل غیر معمولی یک فایل اجرایی را به کار گرفته است، شما به سادگی می‌توانید این موضوع را متوجه شوید.

اگر به محصولات مک علاقه‌مند باشید و مدل‌های جدید MacBook Pro را دیده باشید، مطمئنا نوار لمسی بالای صفحه‌کلید توجه شما را به خود جلب کرده است. 

این نوار لمسی هوشمند باتوجه به اپلیکیشنی که شما اجرا می‌کنید، تغییر حالت می‌دهد و ابزارهای مختلفی را برای استفاده در اپلیکیشن مربوطه در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه همین نوار برای دسترسی به کلیدهای عملکردی همچون F2, F1 و ... نیز کاربرد دارد. اگر دوست دارید با برخی ترفندهای موردنیاز برای استفاده از این نوار لمسی آشنا شوید این مراحل را دنبال کنید:

 

پرش به کلیدهای عملکردی

برای تغییر وضعیت کلیدهای نوار لمسی از ابزارهای موجود در اپلیکیشن موردنظر به کلیدهای عملکردی F2, F1 و ... کافیست از پایین ـ سمت چپ صفحه‌کلید روی کلید fn فشار داده و کمی نگه‌دارید. (این عملکرد در هر زمانی و روی هر اپلیکیشنی قابل اجرا است)

 

 کلیدهای عملکردی مک, نوار لمسی مک

کلیدهای نوار لمسی

 

فعالسازی دائمی کلیدهای عملکردی

کلیدهای عملکردی (Function Keys) به روش اشاره شده قابل دسترسی هستند، اما ممکن است قصد داشته باشید تا پس از اجرای برخی برنامه‌ها، همواره کلیدهای عملکردی فعال باشند و نیازی به فشار پی‌در‌پی کلید fn نداشته باشید. در این شرایط برای تغییر کلیدهای عملکردی به گزینه‌های پیش‌فرض و فعال در نوار لمسی باید به System Preferences مراجعه کرده و از بخش Keyboard روی Shortcuts کلیک کنید.

 

در ادامه Function Keys را انتخاب کرده و با کلیک روی آیکون «+»، اپلیکیشن موردنظرتان را به فهرست اضافه کنید.

با فعال شدن تنظیمات برای اپلیکیشن موردنظر شما چنانچه این اپلیکیشن اجرا شود، کلیدهای عملکردی به‌صورت پیش‌فرض به‌جای کلیدهای موجود در اپلیکیشن در نوار لمسی مک در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

 

تنظیم سریع نور و صدا

از دیگر امکانات نوار لمسی مک، قابلیت تغییر نور و صداست. برای انجام این کار می‌توانید به‌جای فشار روی آیکون هریک از ابزارهای اشاره شده در نوار لمسی، با استفاده از عملیات فشار دادن و نگه داشتن، اسلایدر تغییر شدت صوت و نور را فعال کرده و با کشیدن نوار اسلایدر به سمت چپ یا راست نسبت به تغییر سریع نور و صدا اقدام کنید.

اگر ویندوز سیستم شما به‌مشکل بخورد و به‌هر دلیلی نیاز به برگشت به‌حالتی را داشته باشید که همه چیز به‌خوبی کار می‌کرده، System Restore یکی از بهترین روش‌های موجود است. هدف ما در این مقاله، آموزش ساخت روزانه System Restore Points با استفاده از تنظیمات رجیستری است. با ما همراه باشید.

 

اگر از جمله افرادی هستید که روی سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کنند به‌احتمال زیاد با Restore Points آشنایی دارید. اما اگر با این قابلیت آشنایی ندارید اجازه بدهید اطلاعات مختصری در این خصوص ارائه کنیم. نقاط بازگردانی سیستم یا همان Restore Points یک کپی عینی از تمام تنظیمات و تغییرات لحظه‌ای ویندوز است که می‌تواند برای دسترسی در آینده بازگردانی شود. اگر به‌هر دلیلی اتفاقات ناخوشایند در داخل ویندوز رخ دهد و باعث بروز مشکل در روند کاری سیستم‌عامل شود با استفاده از Restore Points می‌توانید ویندوز را به‌زمانی برگردانید که بدون مشکل کار می‌کرده است. هر کاربری که از ویندوز برای کارهای سنگین و پرفشار استفاده می‌کند ممکن است با این مشکل برخورد کند. پس بهتر است هر روز Restore Pointها ساخته شوند.

 

اما، ساخت Restore Points آن‌هم به‌صورت روزانه کار کلافه کننده‌ای است. پس چرا این کار را خودکار نکنیم؟ بله، خودکار کردن روند ساخت این نقاط در داخل ویندوز خیلی ساده است. در ادامه یک روش ویژه و خاص برای ساخت روزانه نقاط بازگردانی ارائه شده که می‌تواند به‌صورت خودکار انجام شود.

 

سیستم‌عامل ویندوز, رجیستری ویندوز

ساخت روزانه System Restore Points با استفاده از تنظیمات رجیستری 

 

روش انجام این کار راحت و ساده است. تنها باید راهنمای زیر را گام به‌گام دنبال کنید و با استفاده از رجیستری ویندوز این کار را انجام دهید.

 

1- توجه داشته باشید که در این روش از رجسیتری ادیتور ویندوز استفاده می‌شود. پس، اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید خیلی بادقت و بااحتیاط کار کنید چون کوچک‌ترین بی‌دقتی و اشتباه باعث از کار افتادن سیستم می‌شود. ابتدا، رجیستری ادیتور را باز کنید. این کار به‌سادگی از طریق پنجره Run و تایپ عبارت Regedit انجام می‌شود.

 

2- در داخل رجیستری ادیتور باید مسیر زیر را دنبال کنید:

 HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender

 

روی پوشه Windows Defender کلیک راست کنید و New > Key را انتخاب کنید. این کار موجب ساخته شدت یک کلید جدید در داخل رجیستری می‌شود. نام آن‌را به Scan تغییر دهید.

 

سیستم‌عامل ویندوز, رجیستری ویندوز

 ساخت  Restore Points به‌صورت روزانه

 

3- دوباره در پنل سمت راست کلیک راست کنید و روی گزینه New > DWORD (32-bit) Value کلیک کنید. نام این مقدار را DisableRestorePoint بگذارید. پی‌سی را ریستارت کنید تا کار تمام شود. هر زمان که با ویندوز کار می‌کنید یک Restore Point از تمام کارهای‌تان ساخته می‌شود.

مک‌او‌اس یکی از سیستم‌های‌ عاملی است که می‌توان اصطلاح «سهل ممتنع» را برای تجربه‌ کاربری آن به کار برد. 

از سویی تمام تبلیغات اپل و تصور غالب بر این است که سیستم‌‌عامل کامپیوترهای مک، محیطی کاربرپسند و سرراست دارد و کار با آن از ویندوز و لینوکس آسان‌تر است، ولی این تنها ظاهر قضیه است و مک‌او‌اس خوشبختانه یا بدبختانه پر از جزئیات کوچک و بزرگی است که تا وقتی اتفاقی با آنها برخورد نداشته باشید یا کسی به شما نگوید، به‌راحتی از آنها غافل خواهید شد! در این مطلب فهرستی از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین این نکات را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید به کمک آنها حرفه‌ای‌تر با مک‌او‌اس کار کنید.

 ۱- انتخاب یک هاست خوب

انتخاب هاست مناسب میتواند مهم ترین تصمیم برای موفقیت سایت شما باشد. اگر روی سرویس هاستینگ نکوداشتن پیمان ندارید، هر اقدامی که برای افزایش سرعت سایت خود بکنید با شکست مواجه خواهد شد.


اگر در ابتدای شغل خویش هستید ما به شما حامی وردپرس را توصیه میکنیم که به صورت خاص برای میزبانی از وردپرس تاسیس شده. به علاوه از سرعت و حمایت خوبی هم برخوردار است.


۲- استفاده از یک افزونه کش

ترفند های وردپرس


وردپرس با PHP نوشته شده است که یک زبان سمت سرور می باشد. چگونه سرعت سایت خود را افزایش دهیم این به این معنی است که هر بار که درخواستی به سرور ارسال می شود (کاربر درخواست باز کردن سایت را به مرورگر می دهد) وردپرس فرآیند ای را اجرا می کند که اطلاعات را از سرور دریافت کرده و به مرورگر کاربر ارسال می کند.


این پروسه زمانی که چند کاربر سایت را باز می کنند میتواند سرعت سایت را لغایت حتماً زیادی کاهش دهد.


راه حل به کارگیری یک افزونه کش می باشد.


به جای تولید هر دفعه ی یک صفحه، افزونه کش یک نسخه کش شده از صفحه سایت را به مرورگر کاربر می فرستد. ما از افزونه W3 Total Cache در وب تستر کاربرد می نماییم و به شما هم توصیه استفاده از آن را میدهیم.


۳- به کارگیری CDN

ترفند های وردپرس


بسیاری از فایل های سایت شما مانند تصاویر، فایل های CSS و جاوااسکریپت استاتیک (ایستا یا ثابت) هستند. این فایل ها به طور معمول تغییری نمی کنند. با این حال، زمانی که مرورگر در حال گرفتن اطلاعات صفحه وب میباشد، این فایل ها میتوانند جلوی نمایش داده شدن صفحه را برای مدتی بگیرند یا به عبارتی سرعت لود شدن سایت را تفریق دهند.


CDN یا content delivery networks با فراهم کردن فایل های استاتیک شما در تمامی نقاط جهان، این دشوار را برطرف کرده است. این سرویس ها مایه تفریق سررسید لازم برای بارگذاری سایت شما می شوند.


پیشنهاد می کنیم از MaxCDN بدین قصد کاربرد کنید. البته این سرویس پولی می باشد.


۴- عکس ها بهینه سازی شده برای سرعت

ترفند های وردپرس


تصاویر یکی از جذابترین محتواهای اینترنت هستند. معمولا اغلب وبسایت ها در صفحات خویش تعداد زیادی تصویر دارند. سررسید زیادی هم برای لود شدنشان صرف می شود.


شما باید مطمئن شوید که تصاویری که در سایت وردپرسی تان قرار میدهید، برای صفحات وب بهینه سازی شده باشند. اغلب نرم افزار های ویرایش تصویر به شما دستور کاهش حجم عکس ها بدون افت کیفیت را می دهند.

میانبر در نوار ابزار

همه‌ کاربران مک‌او‌اس می‌دانند با گرفتن آیکون یک فولدر و رها کردن آن در قسمت Favorites نوار کناری فایندر (Finder)، می‌توان دسترسی سریع‌تر به آن‌ ایجاد کرد، اما آیا می‌دانستید همین عمل را در نوار ابزار بالا هم می‌توان پیاده کرد؟

برای این کار کلید Command را نگه داشته و آیکون یک فولدر (یا حتی فایل) را گرفته و روی نوار بالا ببرید. هنگامی که کنارش علامت + سبزرنگی نشان داده شد، آن را رها کنید تا میانبری به آن فایل یا فولدر در نوار ابزار داشته باشید.

 

البته با توجه به آن‌که آیکون فولدرها و برخی فایل‌ها یکسان هستند، برای تشخیص‌شان از هم بهتر است با کلیک راست و انتخاب گزینه‌ نمایشی Icon and Text مطمئن شوید عنوان آنها نیز زیر آیکون نوشته شود. حذف از نوار ابزار هم ساده است: دقیقا مانند عمل پیشین، با نگه‌داشتن کلید Command هر آیکونی را که می‌خواهید (حتی میانبرهای پیش‌فرض) بگیرید و از نوار بالا خارج کنید.

 

تکمیل کلمات

قابلیت تکمیل کلمات (که اپل به آن QuickType می‌گوید) یکی از امکانات کاربردی، اما نه‌چندان واضح مک‌او‌اس است. هنگامی که در حال تایپ یک متن هستید و قسمتی از یک کلمه را وارد کرده‌اید، با زدن همزمان کلیدهای Option و Esc، منویی از فهرست کلمات پیشنهادی باز می‌شود که می‌توانید کلمه‌ موردنظرتان را انتخاب و با کلید Enter آن را در متن بگذارید. البته غیر از این میانبر، ترکیب Fn + F5 هم همین منو را می‌آورد. اگر هم از تنظیمات (قسمت کیبورد) کلیدهای F را به‌صورت استاندارد تنظیم کرده‌اید، تنها زدن F5 کافی خواهد بود.

 

امکان تکمیل کلمات از زبان فارسی نیز پشتیبانی کرده و در برخی نرم‌افزارهای ویرایش متن (مثل پیجز خود مک‌او‌اس) و همچنین نوار آدرس مرورگر سافاری کار می‌کند. اما نکته‌ جالب آن است که این قابلیت محدود به کلمات نیست و به کمک آن می‌توانید جملاتتان را هم تکمیل کنید! برای مثال اگر بنویسید Let’s see how this و بعد از this میانبر مذکور را بزنید، فهرستی از افعال مانند goes یا works برای تکمیل این جمله به شما پیشنهاد می‌شود.

 

نمایش فایل‌ها و فولدرهای مخفی

می‌خواهید فولدرها یا فایل‌های مخفی را در فایندر ببینید، اما بدون دستکاری‌های دستوری در ترمینال یا نصب نرم‌افزارهای اضافه؟ راه‌حل‌ استفاده از ترکیب کلید‌های Command + Shift و نقطه (.) است. با زدن این ترکیب در حالت عادی و همچنین در دیالوگ باز کردن یا ذخیره فایل‌ها، فایل‌ها و فولدرهای مخفی (که عموما نامشان با نقطه آغاز می‌شود) قابل مشاهده خواهند بود.

 

سیستم عامل اپل برای کامپیوتر, آموزش سیستم عامل اپل مکینتاش

ترفندهای سیستم عامل رایانه های اپل

 

انتخاب چند قسمت متنی

تا به حال شده بخواهید چند قسمت از یک متن را کپی کنید؟ برای این کار کافی است کلید Command را نگه دارید و قسمت‌های مختلفی را انتخاب و کپی کنید. حال هنگامی که ترکیب Command + V را در جای دیگری بزنید، این بخش‌ها پشت سر هم paste خواهند شد.

 

افزودن سریع علائم تلفظی

آنهایی که با تایپ متون فرانسوی یا آلمانی سر و کار دارند، احتمالا به این مشکل برخورده‌اند که برای تایپ علائم تلفظی (Accent) روی کلماتی مثل résumé باید کلید میانبر این علائم را حفظ باشند یا کاراکترها را از جای دیگری کپی کنند، اما مک‌اواس راهکار بسیار ساده‌ای برای این کار در نظر گرفته است: کلید E را نگه دارید تا همه‌ انواع eها با علائم مختلف را مشاهده و آنی که می‌خواهید را انتخاب کنید! در زیر هر کدام از این انواع هم عددی نوشته شده که با زدن آن عدد هم کاراکتر موردنظر تایپ می‌شود.

 

این حرکت را می‌توانید در مورد علائمی که مربوط به یک حرف هستند (e یا u یا ...) با نگه داشتن آن حرف انجام دهید. اگر هم بخواهید کاراکتر خاصی جدای از این‌گونه حروف تایپ کنید، بهترین راه این است که به بخش Keyboard » Text در تنظیمات سیستم بروید و میانبری چندحرفی برای آن کاراکتر تعیین کنید تا با زدن آن و سپس کلید Space، کاراکتر دلخواه‌تان وارد شود.

همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید با زدن ترکیب Option + Shift + K در هر فیلد متنی، لوگوی اپل تایپ می‌شود!

 

میانبر فایل از نوار عنوان

دفعه‌ بعد که یک فایل را در نرم‌افزاری باز کردید، به آیکونی که در کنار نام فایل در نوار عنوان دیده می‌شود، دقت کنید. احتمالا برایتان مفید خواهد بود که بدانید با کشیدن و رها کردن این آیکون به داخل فایندر (در هر مکانی)، میانبری به آن فایل ساخته می‌شود.

 

در این حالت اگر عمل کشیدن و رها کردن را با نگه داشتن کلید Option همراه کنید، به جای میانبر، یک کپی از آن فایل در محل موردنظر ایجاد می‌شود.

 

بستن به زور!

یکی از لذت‌های کار با ویندوز آن است که وقتی نرم‌افزاری هنگ می‌کند، Task Manager را باز کرده و با زدن دکمه‌ End task اجرای آن نرم‌افزار را به‌طور کامل قطع کنی! برخی کاربران مک ممکن است ندانند که این نرم‌افزار هم راهکاری برای متوقف کردن برنامه به زور یا Force Quit دارد. انجام این عمل به سه طریق امکان‌پذیر است: روش اول آن است که روی لوگوی اپل در گوشه‌ سمت چپ نوار بالای صفحه کلیک کنید و گزینه‌ Force Quit را بزنید تا پنجره‌ای مانند Task Manager و فهرست برنامه‌ها نشان داده شود.

 

حال هر برنامه‌ای را که می‌خواهید انتخاب کرده و کلید Force Quit را می‌زنید. روش دوم استفاده از ترکیب کلید‌های Command + Option + Esc برای نشان دادن این پنجره است. روش سوم و کمی مخفی‌تر هم آن است که با نگهداشتن کلید Option روی آیکون برنامه‌‌ در حال اجرا کلیک راست کنید تا گزینه Force Quit را در منوی بازشده مشاهده کنید.

 

نکته‌ای که شاید خیلی از کاربران ندانند این است که برخلاف ویندوز که شما نمی‌توانید چند برنامه را انتخاب و یکجا ببندید، در مک‌اواس این امکان وجود دارد. برای این کار، در پنجره‌ Force Quit کلید Command را نگه دارید و روی چند برنامه بزنید تا با هم انتخاب شوند. حال با زدن دکمه‌‌ Force Quit، همه‌ این برنامه‌ها بسته خواهند شد!

فرآیند نصب ویندوز دشواری خاص خودش را دارد و از این رو کاربران سعی می کنند تا جای ممکن، از آن فرار کنند. این فرآیند تنها محدود به پیش بردن مراحل نصب نبوده و بعد از اتمام آن، تازه قسمت اصلی ماجرا فرا می رسد. در این مطلب به 5 فعالیت مهم که باید بلافاصله پس از نصب ویندوز 10 انجام دهید، اشاره می کنیم.

 

آپدیت ویندوز

می دانیم آپدیت کردن ویندوز به حوصله زیاد کاربر نیاز دارد و باید وقت زیادی هم صرف آن شود. به همین دلیل هم اکثر کاربران تصمیم به فراموش کردن آپدیت سنتر ویندوز می گیرند.

 

از بین بردن باگ های احتمالی و دریافت جدیدترین پچ های امنیتی، دو موردی هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند و باید کاربر را به سمت دکمه Update، ترغیب کنند. مطمئنا شما نمی خواهید سیستم خود را با ضعف تمام در برابر خطرات احتمالی موجود رها کنید؛ به همین دلیل هم پیشنهاد می کنیم اولین کاری که بعد از نصب ویندوز انجام می دهید، آپدیت کردن آن باشد.

 

اقدامات بعد از نصب ویندوز, اقدامات بعد از نصب ویندوز 10

تنظیمات ویندوز 10

 

برای آپدیت ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

در منوی استارت، windows update را جستجو کرده و Windows Update settings را انتخاب کنید.

بر روی Check for updates کلیک کرده و منتظر بمانید. در صورت وجود آپدیت آن را انتخاب نمایید.

منتظر بمانید دانلود به پایان برسد.

در آخر کامپیوتر را ریستارت کنید تا تغییرات اعمال شود.

 

نصب درایورها

درایورها در واقع بخشی هستند که سخت افزار و نرم افزار سیستم شما را با هم هماهنگ می کنند. مایکروسافت همیشه در تلاش بوده تا ویندوز بتواند از جدیدترین درایورهای سیستم پشتیبانی کند؛ اما گاهی چنین چیزی اتفاق نمی افتد و خود کاربر باید دست به کار شود. عدم نصب درایور باعث ایجاد مشکلاتی مانند لگ و کندی در رابط و کار نکردن بخش خاصی از سیستم خواهد شد.

 

با توجه به موارد گفته شده، حتما پیشنهاد می کنیم بعد از نصب ویندوز 10 از نصب بودن درایورهای بخش های مختلف، مطمئن شوید. برای این کار می توانید از طریق Device Manager ویندوز اقدام و تمامی درایورها را مشاهده نمایید.

 

اقدامات بعد از نصب ویندوز, اقدامات بعد از نصب ویندوز 10

تنظیمات بعد از نصب ویندوز 10

 

نصب هر درایور از طریق سایت سازنده و یا اپ های مدیریت درایور، قابل انجام است. به این نکته هم توجه داشته باشید که هر سازنده معمولا برای درایورهای نصبی خود، آپدیت هایی به صورت دوره ای منتشر می کند و کاربر بهتر است همیشه از جدیدترین نسخه های موجود بر روی سیستم استفاده کند.

 

نصب برنامه های ضروری بعد از نصب ویندوز 10

با این که شاید اپ های پیش فرض موجود بر روی ویندوز کارتان را تا حد زیادی راه بیندازند، اما مطمئنا برای بسیاری از کاربران کافی نیستند. بدین منظور هم باید سراغ اپ های جانبی موجود در بخش های مختلف رفت و آن ها بر روی سیستم نصب نمود.

 

برنامه های محافظتی

نصب یک برنامه آنتی ویروس را پس از نصب ویندوز 10 هرگز فراموش نکنید. با این که ویندوز از سیستم امنیتی خودش با نام Windows Defender بهره می برد، اما نمی توان به طور کامل به آن اعتماد داشت و کل بخش محافظتی دستگاه را به دوش آن انداخت.

 

اپ های مختلفی در این زمینه برای ویندوز موجود بوده که می توانید از آن ها برای محافظت دستگاه خود استفاده نمایید. از طرفی هم پیشنهاد می کنیم، نسخه رایگان Malwarebytes را دانلود و به صورت هفتگی، محافظت سیستم را بررسی کنید.

 

اقدامات بعد از نصب ویندوز, اقدامات بعد از نصب ویندوز 10

ترفندهای ویندوز 10

 

برنامه مرورگر وب

مایکروسافت Edge آن قدرها هم بد نیست؛ اما فکر نمی کنیم با توجه به مشکلاتش کاربران زیادی به سمتش بروند. مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم می توانند انتخاب خوبی برای مرورگر پیش فرض شما در ویندوز 10 باشند.

 

برنامه های مدیا

هیچ برنامه ای در این بخش توانایی مقابله با پلیر VLC را ندارد. پخش انواع کدک ها از فایل های صوتی و تصویری، قدرت این برنامه را در برابر پلیر پیش فرض ویندوز، نشان می دهد.

البته برنامه های دیگری هم مانند کلاسیک پلیر، KM Player و… در این زمینه وجود دارند که عملکرد بهتری نسبت به نسخه پیش فرض ویندوز از خود نشان می دهند.

 

برنامه های کاربردی مورد نیاز

تنها خودتان هستید که توانایی انتخاب برنامه های مورد نیازتان بر روی ویندوز را دارید. برای مثال می توان به برنامه های اجرا کننده PDF مانند Adobe Acrobat، برنامه های فشرده ساز مانند WinRAR، برنامه های مدیریت فضای ابری مانند دراپ باکس و بسیاری دیگر از این موارد، اشاره کرد.

 

تغییر تنظیمات پیش فرض ویندوز

معمولا همه آن دسته از تنظیماتی که ویندوز به صورت پیش فرض برای تان انجام داده، به نفع کاربر نیستند و بهتر است پیش از هر چیز و بعد از نصب ویندوز 10 آن ها را تغییر دهید. در ادامه به چند موردی که حتما باید تغییرشان دهید، اشاره می کنیم:

 

تغییر اپ های پیش فرض

در منوی استارت، default app را تایپ کرده و گزینه Default app settings را انتخاب نمایید.

اپ های مورد نظر برای بخش های موجود را انتخاب کنید.

در بخش پایینی بر روی Choose default apps by file type کلیک کنید تا تایپ فایل های بیشتری را در دسترس داشته باشید.

 

غیرفعال کردن اپ ها از استارتاپ

با فشردن کلید ترکیبی Ctrl + Shift + Esc، تسک منیجر را اجرا کنید.

More details را انتخاب نمایید.

Startup را انتخاب نمایید.

بر روی هر اپی که نمی خواهید در پس زمینه اجرا گردد، کلیک راست کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید.

 

ایجاد تغییرات در Appearance

در منوی استارت عبارت adjust appearance را نوشته و پس از آن گزینه Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده می توانید دو گزینه Let Windows choose what’s best for my computer و Adjust for best performance را برگزینید. مورد اول شرایط ویندوز را با توجه به توانایی سیستم بهینه می سازد. مورد دوم تمامی فعالیت های سنگین ویندوز را غیرفعال خواهد کرد.

 

تنظیم بخش پاور ویندوز

در این بخش می توانید نحوه استفاده سیستم از انرژی را تعیین کنید تا بهترین بازده را داشته باشید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

 

در منوی استارت، power plan را سرچ کرده و گزینه Choose a power plan را برگزینید.

پلن مورد نظر برای حفظ انرژی را انتخاب نمایید و در آخر بر روی Change plan settings کلیک کنید.

بر روی Change advanced power setting کلیک کنید.

تغییرات مورد نیاز در بخش های مختلف سیستم را اعمال و در آخر بر روی OK کلیک نمایید.

بررسی بخش های امنیتی

این که سیستم عامل ویندوز به صورت خودکار اطلاعاتی را از شما ذخیره و حفظ می کند، کاملا درست است. از همین رو بهتر است برای جلوگیری از این قبیل فعالیت ها، به بخش های امنیتی ویندوز سری بزنید. این بخش ها در منوی تنظیمات با عناوین زیر مشخص شده‌اند:

 General privacy settings

Telemetry privacy settings

Microsoft account privacy settings

Cortana privacy settings

Windows Store privacy settings

 

برای بکاپ گیری سیستم خود برنامه ریزی کنید

فرض کنید سیستم تان ویروسی شده و تمامی اطلاعات آن از بین رفته است. در این وضعیت در صورتی که از داده ها بکاپ نداشته باشید، نمی توانید هیچ کاری انجام دهید. بهتر است از همان روزهای اول به فکر یک برنامه بکاپ گیری قوی برای ویندوز باشید و یا از بخش Backup Settings خود ویندوز اقدام نمایید.