ترافیک سایت یعنی تعداد افرادی که از سایت شما بازدید میکنند. به همین سادگی! در سالهای اولیه ظهور دیجیتال مارکتینگ میزان ترافیک سایت – تعداد افرادی که از سایت بازدید میکنند – را به عنوان شاخصی برای اندازهگیری موفقیت سایت در نظر میگرفتند.
اما امروزه اینطور نیست. گرچه هنوز هم ترافیک سایت اهمیت بسیار زیادی دارد اما شاخص دیگری با نام کیفیت ترافیک سایت هم مدنظر است. خب یعنی چی؟!
یعنی بازدید از سایت چند درصد منجر به سودآوری و فروش محصول یا خدمات شده است؟ اینکه ما یک سایت با ترافیک بالا داشته باشیم خیلی خوب و عالی است، اما این همه ترافیک و بازدید باید نتیجهای در جهت افزایش مشتری و فروش داشته باشد، وگرنه ترافیک سایت مانند ترافیک تهران فقط برای شما هزینه دارد و حتی ممکن است در آینده به ضرر شما تمام شود!
نترسید! تیم میموس در کنار شماست و آموزشهای لازم را در اختیارتان قرار میدهد، پس هیچ ضرری شما را تهدید نمیکند. حالا بهتر است بدانید کیفیت ترافیک سایت یا چه شاخصهایی اندازهگیری میشود؟
با در نظر گرفتن سه شاخص زیر براحتی میتوانید حدس بزنید که آیا ترافیک سایت شما یک ترافیک با کیفیت و خوب است با صرفا محل گذر کاربران بیهدف برای گذراندن وقت است!
کاربران چه مدت زمانی را در سایت شما ماندهاند؟ میزان ماندگاری کاربر در سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو است. میزان بانس ریت و میزان ماندگاری کاربر در هر صفحه، تصویری ار رفتار کاربران در سایت را ارائه میکنند.
چند درصد از کاربران خرید انجام دادهاند؟ برای یک فروشگاه اینترنتی بسیار اهمیت دارد که تعداد زیادی بازدیدکننده داشته باشد، اما بازدیدی به درد میخورد که منجر به فروش بشود. زمانی که درصدی از بازدیدهای سایت به خرید ختم شود یعنی بازدیدکننده درست یا همان کاربر هدف وارد سایت شده است.
نرخ تبدیل سایت شما چقدر است؟ هدف شما از راهاندازی سایت چیست؟ فروش کتاب، آموزش و …. تعداد کسانی که کاری که هدف شماست مانند خرید کتاب یا شرکت در دوره آموزشی را انجام دادهاند، به نسبت کل بازدید گنندگان سایت بعنوان نرخ پرش میشناسند.
مفهوم نرخ تبدیل بسیار ساده است. به ازای هر ۱۰۰ تا بازدید که یک محصول گرفته است، فقط یک محصول فروخته شده است. این یعنی نرخ تبدیل یک درصد است. نرخ تبدیل کلی سایت هم به همین روش برای تمام محصولات سایت محاسبه میشود.
اگر سایت شما بازدیدکننده ندارد، در درجه اول باید علت را شناسایی کنید. دلایل متفاوتی برای کم شدن بازدید سایت مطرح میشود که مهمترین آنها را به شما خواهم گفت.
طبیعی است که سایت در شروع کار بازدید چندانی نداشته باشد و یا در چرخه حیات خود گاهی بازدید آن کاهش پیدا کند. در درجه اول در زمان بروز چنین چالشی باید علت آن را بدانید. شناخت علت باعث میشود مجددا در مسیر رشد و شکوفایی قرار بگیرید. شاید علت کاهش ترافیک سایت شما یکی از دلایل زیر باشد.
ظهور تلفنهای هوشمند تغییر زیادی در نحوه گردآوری اطلاعات و جستجو در دنیای اینترنت بوجود آورد. کاربران بیش از تمام دستگاهها با تلفن همراه خود در اینترنت جستجو میکنند و اگر در این مسیر به سایت شما برسند، در صورتیکه سایت واکنشگرا طراحی نشده باشد، آنها چیزی جز یک مشت محتوای درهم و برهم نمیبینند. در نتیجه سایت شما را ترک میکنند!
گوگل هم سایتهای واکنشگرا رو دوست دارد و آنها را بیشتر پیشنهاد میکند.
شاید خدمات و یا محصولی که ارائه میکنید مانند گذشته طرفدار ندارد. شما باید با تغییر سلیقه مخاطب و پیشرفتهای حوزه کاری خودتان هماهنگ و همراستا باشید. عقب ماندن از کاروان پیشرفت و تغییرات باعث از دست دادن طرفداران و مشتریان وفادارتان میشود.
به عنوان مثال اگر سایت فروش لباس دارید، نمیتوانید برای الگوهای تکراری، از مدافتاده و قدیمی مشتری جذب کنید. حتی اگر تمرکز شما ارائه لباسهای سنتی است، باید با کمی چاشنی خلاقیت و در نظر گرفتن سلیقه روز، تحولی در راستای جذب مخاطب ایجاد کنید.
وجود صفحاتی با خطای ۴۰۴ و یا در دسترس نبودن بیش از حد هاست باعث میشود گوگل علاقهاش را نیست به سایت شما از دست بدهد در نتیجه رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کاهش مییابد.
خطای ۴۰۴ که مربوط به آدرسهای اشتباه و یا پاک شدن یکی از صفحات سایت است و بلافاصله باید با ایجاد آدرس و یا استفاده از ریدایرکت مشکل را حل کنید. اما خطای هاست میتواند به دلایل زیر رخ دهد:
در کل شما به دو روش میتوانید برای سایت خود ترافیک جذب کنید: افزایش ترافیک سایت رایگان و پولی. در ادامه ضمن معرفی هر یک از روشها، تفاوتهای آنها را برای شما بیان میکنم.
ترافیک رایگان عمدتا از طریق شبکههای اجتماعی و یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) بدست میآید که به آنها ترافیک ارگانیک نیز گفته میشود. شما با بالابردن رتبه سایت خود در لیست نتایج جستجوی گوگل باعث میشوید افراد بیشتری وارد سایت شما شوند و در نتیجه ترافیک بیشتری جذب میکنید.
اصولا هدف از ایجاد روشهای مختلف بهینه سازی موتورهای جستجو همین افزایش ترافیک سایت با کاربر هدف است.
از سوی دیگر برای جذب کاربر به روش غیر رایگان، روشهای مختلفی وجود دارد از جمله
حالا شما اطلاعات لازم را در مورد ترافیک سایت و نحوه آنالیز آن دارید. اگر به هر دلیلی سایت شما بازدید ندارد، حتما باید در سیاستهای خود تجدیدنظر کنید و در این راه میتوانید روی تیم میموس هم حساب کنید. تنها یک مقاله دیگر تا پایان این سری آموزشی باقیمانده است. در مرحله بعدی به شما خواهیم گفت چطور بازدیدکنندگان سایت را به مشتری تبدیل کنید و از ترافیک سایتتان سود بسازید. با ما همراه باشید.